onsdag den 3. oktober 2007

Kurs mod "the outback"


Det er tid at sige farvel til Sydney. John og jeg tog først ud til ”Maui”, som er et feriecamperbiludlejningsfirma. Vi skulle have fat i vor autocamper, så vi kunne begynde den lange tur mod nord. Jeg havde glemt den voucher, der skulle sikre os camperen, men det blev fixet med en fax, og snart var vi på vej ud af byen. Troede vi! Vi havde jo GPS’en (Bodille) – men hun var komplet utilregnelig og helt rundt på gulvet. Signalerne skulle jo sno sig ned mellem skyskraberne – det kunne de ikke! Jeg var reservenavigatør, og jeg var lige så forvirret, for kortet var ikke særlig detaljeret.
Det blev til en rigtig god afsked – med to ture over Harbour Bridge – og der slap vist et par bandeord over mine læber midt i den ømme afsked.
Men så kørte det – ud over stepperne – og Blue Mountains blev nået på rekordtid. Pigerne skældte lidt ud over, at tingene på ”bagperronen” flyttede sig lidt umotiveret, og at de havde svært ved sidde stille, men ingen fartgrænser blev overskredet, hævdede John, og vi kunne nyde den herlige udsigt mod ”Three Sisters”, som er tre imponerende klippeformationer i bjergområdet. Vel at mærke i fuldt dagslys – men med en fantastisk, stormagtig vind, der var lun som en hårtørrer.
Derfra gik turen videre mod ”the outbach”, som bushen, eller snarere den ørkenagtige bush kaldes i Australien. Vi passerede adskillige kænguro-lig, som lå i vejkanten, og vi fik rigeligt bekræftet, hvad Effi og Andrea fortalte i aftes: at der hersker en ret katastrofal tørke i New South Wales for tiden. Seks år uden nedbør! Farmerne er virkelig trængte.
Lige nu sidder jeg på campingpladsen i Bathurst og skriver, mens der høres en hyggelig, rolig vejrtrækning rundt om … og snart vil jeg synge med. Vi skal tidligt op i morgen.

Med venlig hilsen
Carsten

Ingen kommentarer: